Związek Powiatowo-Gminny „Wielkopolski Transport Regionalny” szuka operatora, który od początku 2026 r. przejmie obsługę powiatowo-gminnych przewozów autobusowych w powiatach wągrowieckim i obornickim. Umowa ma obowiązywać przez trzy lata, z możliwością przedłużenia o kolejnych 12 miesięcy. Przewozy mają być realizowane na sieci 88 linii, z pracą przewozową szacowaną na ok. 812,7 tys. wozokm rocznie.
Przetarg ma wyłonić przewoźnika, który w imieniu Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny” przejmie codzienną obsługę powiatowo-gminnych linii autobusowych w rejonie Wągrowca i Obornik. Chodzi nie tylko o podstawienie autobusów na trasy, ale też o zapewnienie zaplecza technicznego, sprzedaży biletów i sprawnej organizacji pracy kierowców. Nowa umowa ma uporządkować współpracę samorządów z operatorem i zapewnić mieszkańcom stabilne ramy funkcjonowania transportu publicznego na najbliższe lata.
Zakres zamówienia i siatka połączeń
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług przewozów o charakterze użyteczności publicznej w ramach publicznego transportu zbiorowego w powiatowo-gminnych przewozach pasażerskich na terenie powiatów wągrowieckiego i obornickiego – uczestników ZPG „Wielkopolski Transport Regionalny”.
Przewozy mają być realizowane na 88 liniach regularnych, ogólnodostępnych. Załącznik do SWZ zawiera m.in. relacje i przebiegi linii, ich długości, liczbę kursów w różnych porach dnia, szacowaną liczbę dni kursowania w roku, uśrednioną liczbę pasażerów na kurs oraz szacowaną roczną liczbę wozokilometrów dla każdej linii.
Szacowana liczba wozokilometrów do wykonania w podstawowym okresie trwania umowy wynosi łącznie 2 438 205 km, co odpowiada ok. 812 735 km rocznie, przy założeniu kursowania zgodnie z rozkładami jazdy (bez dojazdów i zjazdów z linii). Zamawiający przewiduje możliwość zmiany częstotliwości kursów, liczby kursów oraz listy linii – z zastrzeżeniem, że łączna praca przewozowa może się wahać maksymalnie o 30% względem podanej wartości. Jednocześnie gwarantuje wykonanie co najmniej 70% tej szacunkowej pracy w podstawowym okresie trwania umowy.
Umowa ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. (lub od dnia podpisania, jeśli nastąpi to później) do 31 grudnia 2028 r., z możliwością jednokrotnego przedłużenia o 12 miesięcy na zasadzie prawa opcji – na tych samych warunkach, o ile zamawiający złoży odpowiednie oświadczenie co najmniej 30 dni przed upływem podstawowego okresu.
Wymagania wobec operatora i taboru
Operator będzie realizował przewozy według rozkładów jazdy i schematów przebiegów linii opracowanych przez siebie, ale zatwierdzanych przez organizatora. Dopuszczalne są jedynie czasowe zmiany tras, wymuszone obiektywnymi okolicznościami – takimi jak remonty dróg czy wypadki. Każdy kurs musi zostać zrealizowany zgodnie z rodzajem dnia wskazanym w rozkładzie, a kurs uznaje się za wykonany, jeśli ewentualne opóźnienie nie przekracza 30 minut (z wyjątkami zastrzeżonymi w umowie).
Zamawiający wymaga, by w trakcie realizacji zamówienia wykonawca dysponował co najmniej 22 autobusami klasy II, o długości nadwozia od 11,90 do 13 m, o pojemności minimum 68 pasażerów ogółem, w tym co najmniej 47 na miejscach siedzących. Rok produkcji pojazdów nie może być wcześniejszy niż 2011, a jednostki napędowe muszą spełniać co najmniej normę emisji spalin Euro V. Autobusy mają mieć drzwi sterowane elektrycznie lub pneumatycznie (układ 1-1-0 lub 1-2-0) z zabezpieczeniem przed przytrzaśnięciem pasażera, fotele z wysokim oparciem, kasy fiskalne do sprzedaży biletów z możliwością rozliczania ulg ustawowych oraz elektroniczne tablice informacyjne i wyposażenie zgodne z krajowymi przepisami i regulaminem EKG ONZ nr 107.
W trakcie obowiązywania umowy operator ma utrzymywać jednolitą szatę zewnętrzną autobusów, w sposób niebudzący wątpliwości co do charakteru przewozów. Pojazdy mają być wyraźnie oznakowane logotypami operatora i organizatora (materiały graficzne przekaże zamawiający).
Istotne są również zaplecze i organizacja pracy. Wykonawca musi dysponować bazą eksploatacyjną zlokalizowaną nie dalej niż 70 km od granic administracyjnych gminy Wągrowiec oraz placem postojowym w samej gminie, umożliwiającym parkowanie co najmniej 22 autobusów. Zamawiający wymaga też systemu sprzedaży i rejestracji biletów (jednorazowych i miesięcznych, z kartą elektroniczną i różnymi kanałami dystrybucji), który pozwoli na szczegółową ewidencję przychodów z podziałem na kursy i rodzaje ulg.
Dodatkowo zamawiający zastrzega obowiązek zatrudniania na umowę o pracę osób wykonujących kluczowe czynności przy realizacji zamówienia – kierowców, pracowników obsługi technicznej i napraw autobusów, sprzedających bilety oraz obsługę dyspozytorską.
Warunki udziału, terminy i kryteria oceny ofert
O zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy prowadzący działalność w zakresie drogowego transportu pasażerskiego, posiadający zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencję na krajowy transport drogowy osób. Wymagane jest ubezpieczenie OC działalności – co najmniej na kwotę 4 mln zł, obejmujące szkody powstałe w związku z wykonywaniem usług, w tym wobec pasażerów i szkody komunikacyjne.
Wykonawca musi wykazać doświadczenie w świadczeniu usług na zlecenie organizatorów publicznego transportu zbiorowego – o łącznej pracy przewozowej co najmniej 1 mln wozokm rocznie, przy czym co najmniej dwie z wykazanych usług muszą mieć skalę minimum 400 tys. wozokm rocznie każda. W trakcie realizacji zamówienia operator ma dysponować co najmniej 35 osobami z uprawnieniami do kierowania autobusami (prawo jazdy kat. D i odpowiednie kwalifikacje).
Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 50 tys. zł oraz zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 5% całkowitej ceny oferty. Oferty należy składać wyłącznie elektronicznie – za pośrednictwem platformy e-zamówienia – do 12 grudnia 2025 r., do godz. 10:00. Otwarcie ofert zaplanowano tego samego dnia o godz. 11:00, przy czym procedura otwarcia ma charakter niejawny. Termin związania ofertą upływa 11 marca 2026 r.
Oferty będą oceniane według trzech kryteriów: cena (maksymalne wynagrodzenie brutto) – 60% wagi, czas podstawienia autobusu zastępczego do dowolnego punktu sieci – 25% oraz dysponowanie autobusami zastępczymi klasy midi „Tm” – 15%. Najwyższą liczbę punktów w kryterium ceny otrzyma oferta z najniższą ceną maksymalnego wynagrodzenia. W kryterium czasu podstawienia premiowane będą krótsze czasy dojazdu pojazdu zastępczego, zaś w trzecim kryterium wyższa liczba midi-autobusów spełniających szczegółowe wymagania techniczne.
Całość zamówienia ma być realizowana własnym zasobem wykonawcy – zamawiający zastrzegł obowiązek osobistego wykonywania kluczowych zadań, w tym świadczenia usług transportu autobusami należącymi do operatora.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.